چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا بزنند؟/ اوایل پاییز، زمان مناسبی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا است


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 11 مهر 1396
بازدید : 46
نویسنده : saeed.bp

آنفلوآنزا، یکی از بیماری‌های جدی و خطرناک است که می‌تواند به بستری شدن فرد بیمار و گاهی اوقات حتی مرگ او منجر شود. ثابت شده است که حتی افراد کاملا سالم نیز می‌توانند به آنفلوآنزای شدید مبتلا شوند و این بیماری را به دیگران انتقال دهند. به همین دلایل، واکسن سالانه آنفلوآنزا، بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به آنفلوآنزای فصلی و جلوگیری از انتقال آن به دیگران است.

واکسن آنفلوآنزا چطور عمل می‌کند؟

واکسن آنفلوآنزا، دو هفته پس از دریافت آن، باعث شکل‌گیری آنتی‌بادی‌ها در بدن می‌شود. این آنتی‌بادی‌ها، از بدن در مقابل ابتلا به ویروس‌هایی که در همین واکسن وجود داشته‌اند، جلوگیری می‌کنند.

محققان می‌گویند که واکسن آنفلوآنزای فصلی، از بدن در مقابل ویروس‌های آنفلوآنزایی که در فصل پیش رو شیوع بیشتری دارند، محافظت به عمل می‌آورد. واکسن‌های سنتی آنفلوآنزا (اصطلاحا «سه‌گانه»)، طوری طراحی شده‌اند که از بدن در برابر سه نوع ویروس آنفلوآنزا محافظت کنند: یک ویروس آنفلوآنزا A با نام H۱N۱، یک ویروس آنفلوآنزا A با نام H۳N۲ و یک ویروس آنفلوآنزا B. البته واکسن‌هایی به‌نام «چهارگانه» وجود دارند که از بدن در مقابل چهار نوع ویروس آنفلوآنزا محافظت می‌کنند. واکسن چهارگانه، همان واکسن سه‌گانه به‌علاوه یک ویروس آنفلوآنزا B دیگر است.

چه افرادی باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند؟

انسان‌ها از ۶ ماهگی به بعد باید واکسن آنفلوآنزا را به‌صورت فصلی دریافت کنند. این توصیه جدی از سال ۲۰۱۰ میلادی مطرح شد که کمیته مشورتی اقدامات ایمن‌سازی (ACIP) در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) به واکسیناسیون همگانی با هدف محافظت کامل از انسان‌ها در مقابل آنفلوآنزا رای داد.

واکسیناسیون برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا، خصوصا برای افرادی مهم است که شدیدا در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزا قرار دارند و در مقابل عوارض خطرناک آن آسیب‌پذیر هستند.

چه افرادی نباید واکسیناسیون آنفلوآنزا را انجام بدهند؟

CDC، استفاده از واکسن آنفلوآنزای غیرفعال یا IIV و واکسن آنفلوآنزای نوترکیب یا RIV را توصیه می‌کند. این واکسن‌ها برای استفاده در افراد مختلف مورد تایید قرار گرفته‌اند، اما عوامل مختلفی می‌توانند در تعیین این‌که چه افرادی واجد شرایط لازم برای واکسیناسیون نیستند، دخالت داشته باشند. سن، وضعیت سلامتی در گذشته و حال، و آلرژی به واکسن آنفلوآنزا یا ترکیبات آن فقط چند مورد از این عوامل به‌شمار می‌روند.

موارد منع استفاده از واکسن آنفلوآنزا:

  •         کودکان زیر ۶ ماه
  •         افراد مبتلا به آلرژی‌های شدید و خطرناک نسبت به واکسن آنفلوآنزا یا یکی از ترکیبات این واکسن ازجمله ژلاتین و آنتی‌بیوتیک.

مواردی که تحت نظر پزشک مجاز هستند:

  •         افراد مبتلا به آلرژی نسبت به تخم‌مرغ یا ترکیبات موجود در واکسن.
  •         افراد مبتلا به سندرم گیلن باره (Guillain-Barré Syndrome) که نوعی بیماری فلج‌کننده شدید محسوب می‌شود. بعضی از افرادی که قبلا به این سندرم مبتلا بوده‌اند نیز نباید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.

چه زمانی باید واکسیناسیون آنفلوآنزا را انجام داد؟

واکسن آنفلوآنزا باید قبل از شیوع آنفلوآنزا در محل جغرافیایی زندگی شما انجام شود. توجه داشته باشید که پس از دریافت واکسن آنفلوآنزا، دو هفته زمان لازم است تا آنتی‌بادی‌های لازم در بدن شکل بگیرند. پس همان اوایل پاییز واکسیناسیون آنفلوآنزا را انجام بدهید. با این‌حال،‌ اگر دیرتر هم به این کار اقدام کنید، باز هم از فواید آن برخوردار خواهید شد. کودکانی هم که به دو دوز واکسن نیاز دارند، باید فرآیند واکسیناسیون را زودتر شروع کنند، چون بین هر دوز واکسن باید ۴ هفته فاصله وجود داشته باشد.

چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا بزنند؟/ اوایل پاییز، زمان مناسبی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا است





:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








سلامت و سبک زندگی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سلامت و سبک زندگی و آدرس health-lifestyle.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com